Är en avtalsklausul som skrivs dit i efterhand giltig?

Hej!

Vi skrev hyresavtal med vår hyresvärd. I avtalet som var förtryckt hade det missats att kryssa i rutan för förhandlingsklausul. Hyresvärden kryssade i denna ruta med bläck på båda avtalen i efterhand då detta missats.

Gäller förhandlingsklausulen nu eller måste hela avtalet skrivas om?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga tolkar jag det som två alternaativa scenarier, jag redogör för vad som gäller i båda situationerna nedan:

Redan påskrivet avtal

Ifall ni redan skrivit under avtalet och klausulen skrivs dit i efterhand, är förhandlingsklausulen inte giltig och avtalet måste skrivas om. Detta eftersom det inte går att lägga till villkor i efterhand, efter avtalet är påskrivet.

Upprättande av avtal

Ifall klausulen skrevs dit medan ni "upprättade" avtalet, genom att skriva dit en klausul på det fötryckta avtalet eller kryssa i en ruta, och ni båda var införstådda med det samt lämnade era underskrifter så är avtalet och förhandlingsklausulen bindande. Detta eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige och ni båda har rätt att utforma kontraktet som ni vill. Det finns dessutom inga formkrav för hyresavtal, se Jordabalken 12 kap. 3 §.

Skrevs klausulen dit i efterhand på det förtryckta avtalet, innan ni skrev under, så är det alltså giltigt.

Hoppas det här gav dig svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Nicolas KitzlerRådgivare