FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt11/04/2018

Är en au pairs inkomst utomlands skattepliktiga?

Är en au pairs inkomster i USA skattepliktiga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som au pair utomlands har du i vart fall varit bosatt i Sverige och har väsentlig anknytning hit. Det innebär att du är sk "obegränsat skattskyldig" för dina inkomster, vilket i princip betyder att du ska skatta för alla dina inkomster, oberoende av om de intjänats i USA eller inte (3 kap. 3 § och 8 § inkomstskattelagen). Detta är huvudregeln.

Det finns däremot två undantag
Om anställningen utomlands varar i minst 6 månader och inkomsten beskattas i det landet, är du inte skattskyldig för den del som beskattats i det landet. Dvs, ett avdrag görs där den andelen av inkomsten därmed blir skattefri i Sverige. (3 kap. 9 § första stycket, inkomstskattelagen)

Om anställningen varar i minst 1 år i samma land behöver du dock inte skatta överhuvudtaget, såvida du inte undvikit att betala skatt i det landet i strid mot lag. (3 kap. 9 § andra stycket, inkomstskattelagen)

Vid tidsuppskattningen i ovanstående lagrum kan man även räkna med tillfälliga uppehåll man gjort i utomlandsvistelsen för t.ex semester, förutsatt att dessa hemresor bara varar i max 6 dagar per månad eller max 72 dagar per år. Sådana hemresor får dock inte räknas med om de sker i början eller i slutet av anställningen (3 kap. 10 § inkomstskattelagen).

Vänligen

Pegah FazliRådgivare