Är det tillåtet med lite amfetamin i kroppen?

Finns det någon gräns avseende amfetamin i kroppen som tillåts eller är all form av substans olaglig ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om all form av bruk av amfetamin i Sverige är olagligt.

Att inneha och bruka amfetamin är ett brott enligt (1 § 6 p. Narkotikastrafflagen). Det finns inte någon gräns för något som kan vara tillåtet. I Sverige är allt olovligt (dvs. om du inte har tillstånd) innehav och bruk av narkotikaklassade preparat kriminaliserat och olagligt. Detta innebär att detta alltså inte ens är tillåtet att ha små mängder amfetamin i kroppen. Det finns dock ett krav på att man brukat narkotikan med uppsåt för att kunna fällas till ansvar.

Mängden amfetamin som man haft i kroppen har betydelse för påföljdsfrågan.

Har du fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare