Är det tillåtet att vattna krukväxter på ens balkong i ett flerbostadshus?

Mina grannar på övervåningen satte krukväxter på balkongen, och när de vattnar dem kommer vattnet ner till oss och balkongglaset är i dåligt mycket smutsigt skick. Vi kontaktade grannar flera gånger till ingen nytta. Vi kontaktade hyresbolaget i mer än en månad och han löste inte problemet, de gav oss bara falska löften och förhalning. Vi ringde polisen och de löste inte heller saken. Vad kan jag göra nästa ???

Lawline svarar

- när på dygnet störningen sker

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Med anledning av att du hyr en hyresrätt blir jordabalkens (JB) 12 kap., även kallad hyreslagen, tillämplig i ditt fall (12 kap. 1 § JB).

Förbjudna och icke-förbjudna störningar

En bostadshyresgäst får inte störa sina grannar på ett sätt som är skadlig för grannars hälsa eller som försämrar grannars bostadsmiljö i en sådan utsträckning som inte skäligen bör godtas (12 kap. 25 § JB). Det innebär alltså att vissa typer av störningar kan anses vara förbjudna. Lindrigare typer av störningar är nämligen inte förbjudna.

Vid bedömning om vad som anses utgöra förbjuden störning får man söka vägledning i vad som följer av allmänhetens uppfattning om vilka störningar i ett hus som det ifrågavarande (byggnaden du lever i) en boende får skäligen tåla. Hänsyn i ditt fall bör således tas till följande:

- hur ofta störningen sker

I ditt fall

Att det rinner vatten från din grannes balkong ner till din till följd av att denne vattnar sina krukväxter bör enligt min mening vara någonting som du som granne får tyvärr, som utgångspunkt, tåla. Om det dock är på det viset att det regnar jord från din grannes krukväxter och detta sker dagligen blir bedömningen annorlunda; din grannes handlande borde anses utgöra förbjuden störning. Detsamma gäller om din granne vattnar blommorna tid på dygnet som inte kan anses lämplig eller att din granne avsiktligen häller ner vatten på dig. I och med att ingendera av de sistnämnda situationerna verkar vara för handen i ditt fall så har du inte möjlighet att vidta rättsliga åtgärder för att få bukt med det som enligt din mening är ett problem med grannen.

Om jag har tolkat din situation felaktigt är du välkommen att ställa en fråga på nytt där du med fördel kan redogöra för närmare t.ex hur ofta grannen vattnar, är det jord som regna ner på dig eller din balkong från grannens blommor i samband med dennes vattnande av blommorna, vilken tid på dygnet det sker etc.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare