Är det tillåtet att vägra en person medlemsskap i en bostadsrättsförening?

Hej.

Jag har skrivit ett gåvobrev till min son där jag ger honom 1% av min bostadsrätt. Nu säger min brf styrelse att de kommer neka honom inträde i föreningen. Kan de göra så?

Hjälp... De har möte ikväll den 1 juni och jag behöver snabbt svar. För han (sonen) betalar en del av min renovering och vi utnyttjar ju såklart hans rotavdrag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Av 2 kap. 1 § bostadsrättslagen framgår att det är tillåtet för en bostadsrättsförening att i sina stadgar ställa upp krav som måste vara uppfyllda för att en person ska få vara medlem i föreningen. Vidare framgår av 2 kap. 2 § samma lag att ett sådant krav är juridiskt ogiltigt om det är oskäligt. Det innebär att det måste finnas sakliga skäl för att visst krav har ställts upp. Sålunda godtas t.ex. inte ett krav på att den sökande ska ha en viss hudfärg.

Det följer av 2 kap. 3 § bostadsrättslagen att om villkoren i stadgarna är uppfyllda och det inte finns några andra sakliga skäl för att vägra den aktuella personen att bli medlem, är styrelsen skyldig att godta personen som medlem.

Alltså är det avgörande för frågan om huruvida styrelsen får vägra sin son tillträde om det finns sakliga skäl.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare