FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/08/2021

Är det tillåtet att skriva skoluppsatser åt någon annan?

Hej!

Är det lagligt i Sverige att ha en tjänst där man säljer en tjänst som att t.ex skriva skol uppsatser åt andra eller andra läxor?

Om olagligt, vilken lag bryter denna tjänst emot?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är tillåtet att skriva skoluppsatser åt andra människor.

Min bedömning är att detta inte är tillåtet enligt svensk rätt. Genom att sätta dit någon annans namn på en uppgift så kan detta betyda att personen begår urkundsförfalskning, vilket regleras i (14 kap. 1 § brottsbalken). Jag avråder därför dig från att beblanda dig med något sådant, varken låta någon skriva en uppsats åt dig eller att själv göra det åt någon annan.

Läxhjälpsorganisationer som finns i Sverige har regler om hur de ska kunna hjälpa elever utan att göra jobbet åt de, annars skulle även dessa vara otillåtna.

Har du fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar

Rijad TrubljaninRådgivare