FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/08/2023

Är det tillåtet att låta barn bo ensamma?

Får en 14 åring och 16 åring bo själva? De har nära till sin farbror och föräldrar finns med i bilden men ska vara utomlands några månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om det är acceptabelt att låta två barn som är 14 år och 16 år att bo ensamma. Jag uppfattar din fråga på så vis att föräldrarna till barnen kommer vara bosatta utomlands några månader, att barnen under den tiden ska vara bosatta i Sverige men att barnen kommer bo i närheten av sin farbror. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i föräldrabalken (FB).

Det finns ingen lag som reglerar vid vilken ålder ett barn får bo ensam

I dagsläget finns det ingen lag i Sverige som reglerar hur gammalt ett barn ska vara för att det ska kunna bo ensam hemma eller hur gammalt barnet ska vara för att det ska kunna lämnas ensamt utan uppsyn. Utifrån detta kan man dra slutsatsen att det är tillåtet att två barn som är 14 år och 16 år kan bo ensamma hemma.

Vårdnadshavare har juridiskt ansvar och barnet har rättigheter som måste tillgodoses

Barn har alltid rätt till trygghet, omvårdnad och en god fostran (6 kap. 1 § FB). Den som har vårdnaden över ett barn måste se till att barnets behov enligt ovan blir tillgodosedda och har ett ansvar för barnets personliga förhållanden. I övrigt ansvarar vårdnadshavare får den tillsyn som barnet behöver med hänsyn tagen till barnets ålder och utvecklig samt att barnet får en tillfredsställande försörjning och utbildning.

Vårdnadshavaren måste även kunna hålla uppsikt över barnet eller vidta andra lämpliga åtgärder för att barnet inte ska kunna orsaka skada för någon annan (6 kap. 2 § andra stycket FB). När det gäller frågor om barnets personliga angelägenheter har vårdnadshavare både en rätt och skyldighet att bestämma och i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets önskemål och synpunkter (6 kap. 13 § FB).

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Under förutsättning att barnen får alla sina behov tillgodosedda och inga risker finns med att de skulle barnen ensamma hemma så skulle jag säga att svaret på din frågeställning är att det inte strider mot någon lag utan att det mer handlar om vad föräldrarna anser är moraliskt rätt och fel. Utifrån detta får de göra en bedömning om vad de anser är barnens bästa i just deras situation.

Observera dock att andra i deras närhet kanske inte delar deras val och beslut och att det finns möjlighet att de kan kontakta socialtjänsten om de skulle anse att barnen far illa eller att föräldrarna skulle brista i omsorg och tillsyn. Det är då upp till socialtjänsten att göra en bedömning av om så föreligger eller inte.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare