Är det tillåtet att inneha försvarsspray?

Får barn inneha försvarssprej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det lagligt att bära licensfri försvarsspray. Dessa får med andra ord bäras av vem som helst och i regel var som helst. Det gäller däremot inte pepparspray vilket man måste ha tillstånd för att inneha, då det likställs med skjutvapen (1 kap. 3 § e) samt 2 kap. 1 § vapenlagen).

Sammanfattningsvis får alltså försvarsspray bäras av vem som helst och vart som helst. Notera att det finns vissa ställen där det inte är tillåtet att ta med sig försvarsspray, såsom ombord på flygplan. I vissa andra länder är det även olagligt.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare