Är det tillåtet att ha två boenden samtidigt?

hej har eget rad hus och hyr lägen het som jag ibland behöver bo och min son vad säger lagen att ha två boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget i lagen som hindrar dig från att ha ett radhus och hyra en lägenhet samtidigt. För att en hyresvärd ska kunna säga upp ett kontrakt så måste det finnas sakligt skäl för det. Det kan t.ex. vara att hyresgästen inte har betalat hyran i tid, hyrt ut lägenheten i andra hand utan tillåtelse eller saknar behov av lägenheten (10 kap. 46 § jordabalken). En hyresvärd får alltså inte säga upp avtalet om en saklig grund saknas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare