Är det tillåtet att ha ormar som husdjur i en hyresrätt?

Jag undrar om en hyresvärd kan förbjuda hållning av icke-giftiga ormar I lägenhet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag hoppas att jag kommer kunna hjälpa dig med din fråga.

Frågan handlar om hyresrätt som regleras i 12 kap. Jordabalken (JB).

Hyresvärdens vårdplikt

Hyresrätt rör hyra av fast egendom och karakteristik för hyresavtal är framför allt att det finns begränsade möjligheter att säga upp hyresavtal samt att det finns särskilda krav på vilken standard som ska föreligga i lägenheten.

Kravet på en viss standard omfattar dels hyresvärdens skyldighet att se till att lägenheten är i s.k. fullt brukbart skick enligt 12 kap. 9 § JB. Med fullt brukbart skick avses bl.a. att lägenheten ska ha en viss fysisk standard (lägenheten ska ex. ha tapeter som inte är för slitna), en viss teknisk standard (det ska ex. finnas elektricitet i lägenheten) samt att ljudnivån i lägenhetshuset hålls på en rimlig nivå.

Hyresgästens vårdplikt

Förutom att hyresvärden har en skyldighet att hålla lägenheten i ett visst skick så har hyresgästen därutöver en vårdplikt enligt 12 kap. 24 § JB som innebär att hyresgästen ska nyttja lägenheten med varsamhet. Denna vårdplikt innebär dels att hyresgästen ska vårda lägenheten genom att städa och underhålla lägenheten så att onormalt slitage inte uppstår, dels att inte bruka lägenheten ovarsamt genom att ex. ha sönder saker. Viktigt att komma ihåg är emellertid att det naturligtvis är såväl okej som rimligt att det uppstår normalt slitage i en lägenhet som bebos av andra människor.

Normalt slitage och normalt användande

Till normalt slitage hör bl.a. att spika och borra i väggar, fettfläckar på tapeter, märkningar i golvet osv. Handlar det om skador som uppstår pga. normalt slitage så är hyresgästen inte skyldig att ersätta hyresvärden för dessa. Om hyresgästen emellertid orsakar onormalt slitage genom att ex. slå sönder något så ska hyresgästen dock naturligtvis ersätta hyresvärden för detta.

Förutom normalt slitage så är husdjur något som enligt praxis hör till ett normalt användande av en lägenhet. Ägandet av husdjur är i och för sig något som av naturliga skäl normalt ökar hyresgästens vårdplikt av lägenheten, men eftersom husdjur hör till det normala användandet av en lägenhet och då en hyresvärd inte får sätta upp villkor som säger att man inte får ägna sig åt normalt användande av en lägenhet så betyder detta följaktligen att din hyresvärd inte kan förbjuda dig att ha icke-giftiga ormar som husdjur.

Sammanfattning

Du som hyresgäst har alltså enligt lag rätt att använda din hyreslägenhet på det sätt som enligt praxis är att räkna som normalt användande av en lägenhet. Eftersom innehavandet av husdjur är att räkna som normalt användande enligt praxis så betyder detta att din hyresvärd inte kan förbjuda dig att ha ormar i din lägenhet. Viktigt att komma ihåg är emellertid att vårdplikten enligt 12 kap. 24 § JB som sagt ofta ökar vid husdjur.

Jag hoppas att jag besvarat frågan på ett tydligt sätt samt att du är nöjd med mitt svar.

Vänligen,

Moa HultinRådgivare