FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/01/2022

Är det tillåtet att be en kund fakturera till sitt privata konto istället för handelsbolagets?

Min parter i vårt HB har skrivit till en kund att de ska fakturera till hans kont som går till hans privata AB. Jag har inte godkänt det. Är inte detta ett lagbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag presumerar i mitt svar att kunden i fråga är en kund till ert handelsbolag och inte en kund till din partners privata AB.

Generella regler

Parterna i ett handelsbolag brukar kallas bolagsmän. Bolagsmännens rättigheter och skyldigheter bestäms genom avtal (2 kap. 1 § HBL). Varje bolagsman är berättigad att vidta åtgärder i förvaltningen av bolagets angelägenheter, om det inte förbjuds av annan bolagsman (2 kap. 3 § första stycket HBL). Åtgärder som är främmande för bolagets ändamål får endast vidtas med samtliga bolagsmäns samtycke (2 kap. 3 § andra stycket HBL). Som bolagsman har man även rätt till insyn och kontroll av förvaltningen för att kunna få inblick i räkenskaperna och få kännedom om bolagets angelägenheter, vilket är en tvingande rättighet som alltid gäller oavsett vad som är avtalat (2 kap. 5 § HBL).

Som bolagsman har man även en lojalitetsplikt till bolaget, vilket innebär att man i fullgörande av sina uppgifter ska agera i bolagets intressen. Ett vanligt intresse är t.ex. att generera vinst. Om man orsakar bolaget skada genom uppsåt eller oaktsamhet vid fullgörande av sina uppgifter ska man ersätta den ekonomiska skadan (2 kap. 14 § HBL). Talan om skadestånd för bolagets räkning ska väckas senast ett år från att årsredovisningen eller årsbokslutet blev tillgängligt (2 kap. 15 § HBL).

Ditt fall

Din partner i ert handelsbolag har skrivit till en kund att fakturera till hans privata AB, vilket jag tolkar som att det inte faktureras till det konto som används i vanliga fall i ert bolag. Ett sådant agerande kan innebära att han inte agerat i bolagets intresse, utan i sitt eget intresse för att eventuellt gynna sitt privata AB. En sådan åtgärd som sannolikt är främmande för ert bolags ändamål kräver samtycke även från dig (2 kap. 3 § andra stycket HBL). Denna handling skulle således kunna vara ett brott mot lojalitetsplikten och innebära en ekonomisk skada för ert bolag om kunden fakturerar till hans konto i stället för det vanliga kontot ni brukar be era kunder att fakturera till. I sådana fall om han gjort detta med uppsåt eller grov oaktsamhet är han skyldig att ersätta den ekonomiska skada överföringen innebär.

Jag skulle rekommendera er att prata med er partner och fråga honom varför han bett kunden att fakturera till hans privata AB och framföra vad du anser om detta agerande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare