FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2020

Är det tillåtet att använda ett vapen utan tillstånd om det är lagligt köpt i ett annat land?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För innehav av vapen krävs ett tillstånd enligt, 2 kap 1 § Vapenlagen. Ett så kallad vapenlicens. Den som vill ha ett vapen ska därför göra en ansökan hos polismyndigheten. Ansökan ska bl.a. vara skriftlig, innehålla sökandens personuppgifter, vapnets typ och till vilket ändamål vapnet är avsett att användas, se 2 kap. 6§ Vapenförordningen. Därmed finns ett krav på innehavstillstånd i Sverige. Kravet gäller oavsett om man köper vapnet i Sverige eller i ett annat land.

Dessutom kan det i vissa fall krävas ett separat tillstånd som intygar att själva köpet av vapnet (dvs. inte innehavet) godkänns av en svensk myndighet. Det är ett tillstånd som krävs av vissa stater. Viktigt att notera är att ett sådant tillstånd inte medför någon rätt att inneha vapen i Sverige. Utan, man måste även ansöka om ett innehavstillstånd, se 2 kap. 7 § Vapenförordningen.

Du kan läsa mer om införsel av vapen från ett annat land på polismyndighetens hemsida, se här.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen här på Lawline.

Vänligen,

Lina SalemRådgivare