FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/06/2021

Är det straffbart att sprida ut aska i Spanien?

Min anhörigs stoff sänktes i en upplöslig urna i havet med tillstånd i Sverige. Men innan dess öppnades urnan för att ta ut lite aska och sprida det i Spanien vilket också skedde vid ett senare tillfälle.

Är detta lagligt att göra så? Griftefridsbrott? Straffbart?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska börja med att säga att vi på Lawline i första hand har kunskap om det svenska rättssystemet och de regler och lagar som finns här. Spansk rätt är därmed inget vi är experter på, men jag hoppas att jag ändå kan svara någorlunda på din fråga.

Enligt mina efterforskningar är det enligt spansk lag förbjudet att sprida aska efter en avliden person på annan plats än en begravningsplats om du inte har något tillstånd. Ett sådant tillstånd söks hos kommunen, på den platsen där askspridningen är avsedd att genomföras. I Sverige är det ett brott mot griftefriden att sprida ut aska utan tillstånd från Länsstyrelsen.

Vilket brott denna handling, att sprida ut aska utan tillstånd, utgör i Spanien har jag inte lyckats ta reda på. Men eftersom det är förbjudet att göra detta är det antagligen att betrakta som någon typ av brott vilket således är straffbart. Men i ditt fall har jag svårt att tro att den spridning som gjordes av din anhörigs aska kommer att resultera i något straff, om det inte är så att du själv väljer att anmäla detta.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare