FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/12/2018

Är det straffbart att ljuga om vart person x befinner sig när socialtjänsten eller Kronofogdemyndigheten kommer och knackar på?

Är det brottsligt att ljuga för socialen eller för kronofogden om att man inte vet var en person befinner trots att man vet det?

Socialen söker personen för att den inte dyker upp i tingsrätten vid vårdnadstvist.

Personen har skulder hos kronofogden som den inte betalar och personen går inte att finna.

Det gäller två olika personer. Personen som ljuger om att den inte vet var de befinner sig är dock den samme.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har svårt att se det straffbart att (endast) ljuga för socialtjänsten eller Kronofogdemyndigheten om vart person x befinner sig, om de knackar på hos dig och frågar efter person x.

Är det däremot så att du har blivit kallad att vittna i en rättegång så ska du som huvudregel vittna under laga ed (36 kap. § 11 Rättegångsbalken). Det vill säga du lovar och försäkrar på heder och samvete, att säga hela sanningen och intet förtiga, tillägga eller förändra. Då är det straffbart att lämna osann uppgift eller förtiga sanningen (15 kap. 1 § Brottsbalken). Ett annat scenario är att du, hos myndighet, sanningslöst tillvitar person x annan brottslig gärning, påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet (15 kap. 7 § Brottsbalken). Men om du (endast) ljuger om vart person x befinner sig så skulle jag inte anse det straffbart under 15 kap. 7 § Brottsbalken).

Kronofogdemyndigheten har, bland annat, befogenhet att hålla förhör med personer. De har möjlighet att ålägga en gäldenär att på heder och samvete skriftligen bekräfta de uppgifter om sina tillgångar som han eller hon har lämnat vid förhör eller i en förteckning (4 kap. 14 § Utsökningsbalken). Det innebär att om gäldenären medvetet lämnar osanna uppgifter eller förtiger sanningen kan han dömas för osann försäkran (15 kap. 10 § Brottsbalken). För tredje man (du) har dock KFM inte samma möjlighet att försäkra sig om uppgifternas riktighet. KFM har möjlighet att hålla förhör med tredje man (2 kap. 11 Utsökningsbalken), men de har ingen möjlighet att göra detta under någon form av sanningsplikt för dig. Observera att detta stycke gäller utanför domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare