Är det straffbart att ge pengar till en insamling som rör medicinsk marijuana?

Hej!

En fråga om relationen mellan rättssystem: jag såg på Twitter en person som samlade in pengar för att få hjälp med medel till förskriven medicin för en komplicerad sjukdom. Men denna medicin är - om man läser på på personens hemsida - medicinsk marijuana (lagligt där personen bor). Då undrar jag: är det lagligt för en svensk att ge pengar till denna donation, eller skulle det innebära något slags medhjälp til ringa narkotikabrott i den svenska lagens ögon? Och skulle man kunna se bara handlingen att retweeta personens twitterbön om pengar som något slags anstiftan? Låter bisarrt om det skulle vara så ...

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bidra med pengar till en annan persons narkotikabruk skulle i vissa fall eventuellt utgöra narkotikabrott enligt narkotikastrafflagen 1 § p 5. För att detta ska vara straffbart i Sverige ställs dock vissa ytterligare krav. Enligt brottsbalken 2 kap. 2 § st 2 krävs dock när brottet begås utomlands att det är straffbart även i det land där brottet begås. Detta kallas för kravet på dubbel straffbarhet.

Min bedömning är därför att det inte bör vara straffbart att förfara på det sätt som du beskriver. För säkerhets skull skulle jag dock råda dig att först kontakta polisen eller annan myndighet för att få detta bekräftat.

Lawline RådgivareRådgivare