FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/08/2019

Är det straffbart att avstå från polisanmälan vid kännedom om annans fullbordade brottsliga gärning?

Om en person säger sig veta att en kompis till hen har mördat en kille, men han kom undan genom att dumpa kroppen, begår hen något brott då, genom att inte polisanmäla killen som mördat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 3 kap. 11§ Brottsbalken (BrB) stadgas att det går att dömas för brott vid underlåtenhet att avslöja vissa typer av brott, däribland mord. För att kunna dömas för underlåtenhet krävs dock att brottet som man underlåter att avslöja, i detta fall mord, inte är fullbordat, se 23 kap. 6§ BrB. I detta fall, då det påstås röra sig om ett fullbordat mord, kan således inte underlåtenhet att avslöja brott bli aktuellt.

Istället kan det röra sig om skyddande av brottsling enligt 17 kap. 11§ BrB. För att kunna dömas för det krävs dock att personen aktivt har försökt skydda förövaren, tex. genom att göra sig av med bevis eller försökt förhindra att gärningsmannen hittas.

I detta fall är det inte tillräckligt att personen enbart vet om sin kompis brottsliga gärning för att hen ska kunna hållas ansvarig för brott, om hen väljer att inte göra en polisanmälan.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare