Är det stöld även om man lämnar tillbaka föremålet?

Hej. Kan man fortfarande dömas för stöld ÄVEN ifall man lämnar tillbaka varan man olovligen tagit i samma skick som när man stal den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Brottet stöld

Stöld är ett brott som består av fyra huvudsakliga beståndsdelar. För det första ska man ta något som tillhör någon annan, för det andra ska det vara olovligen och för det tredje ska man ha för avsikt att tillägna sig det. Slutligen finns det även ett krav på skada hos ägaren av föremålet. Själva tagandet består i en övergång av innehavet av föremålet. Med juridiskt språkbruk talar man om en besittningsövergång av föremålet från ägaren till tjuven (Brb 8 kap 1 §)

Svaret på din fråga

Brottet stöld att alltså begånget så fort dessa kriterier är uppfyllda. En person som stulit något men senare lämnat tillbaka föremålet i samma skick har alltså fortfarande gjort sig skyldig till stöld och kan dömas för det. Ett återlämnande kan däremot påverka straffet i mildrande riktning (Brb 29 kap 5 §).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare