FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/01/2019

Är det som min make får i arv sådant som ska ingå i en bodelning?

Om min make får ärva sin bortgångna syster , kan jag som make räkna med att detta räknas in i bodelning vid ev skilsmässa??

Inget av arvegodset var enskild egendom!

Lever alltså i en trasig relation där min make gjort en karriär medan jag var hemma med barnen! Innebär att jag nu, 60, år gammal har en mycket låg pension och har endast lyckad spara privat en mindre summa! Min make har skyddat sig själv genom att tillsett att han har en riktigt rejäl tjänstepension!

Är rent av rädd för hur min situation ska bli vid ev separation/ skilsmässa??! Vad har jag för rättigheter???

Tack för svar!!!!

Lawline svarar

Hej!

Vad tråkigt att höra om din situation, jag ska göra allt för att hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Din fråga handlar egentligen mer om en framtida bodelningssituation i stort än just arvet från din makes syster. Därför kommer jag att börja att besvara frågan med att på ett förenklat sätt förklara vad som gäller ifall du och din man skulle skilja er.

Ifall man skiljer ska en bodelning äga rum, Äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1. I en sådan bodelning ska man dela på allt som är giftorättsgods, ÄktB 10:1. Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, ÄktB 7:1. Vad är då enskild egendom? Jo det är det som en person fått i gåva, arv, eller genom testamente med ett förbehåll från givaren om att det ska vara mottagarens enskilda egendom. Även genom ett äktenskapsförord kan man göra tillgångar till enskild egendom, ÄktB 7:2.

Vid en bodelning räknar man ihop alla tillgångar hos vardera parten, drar av för skulder och sedan delar man lika på det som är kvar, ÄktB 11:1, 11:2 och 11:3.

Äktenskapsförord

Du nämner att du är orolig för vad som ska hända vid en eventuell skilsmässa. Det som kommer delas då är som sagt allt giftorättsgods. Till exempel är er gemensamma bostad och pengar på banken giftorättsgods, så länge ni inte avtalat om att det ska vara enskild egendom genom ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord är det enda sättet makar kan göra giftorättsgods till enskild egendom, det räcker alltså inte med ett "vanligt avtal". För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt ska det vara skriftligt, underskrivet av bägge och vara inskickat till Skatteverket.

Allt som din man och du inte har skrivit ett äktenskapsförord om är i regel sådant ni ska dela på.

Arvet från din mans syster

Du skriver i frågan att arvet från din syster inte är enskild egendom. I och med att det inte är det kommer arvet att ingå i en framtida bodelning. Det enda sättet att göra om arvet till enskild egendom för din man är om ni skriver ett äktenskapsförord om det, som ovan nämnt.

Dina sparpengar

Du nämner att du endast har lyckats spara en privat mindre summa. Denna summa kommer även den att ingå i bodelning så länge den inte är enskild egendom, ÄktB 7:1. Något som kan vara bra att ha i åtanke.

Din mans tjänstepension

Du nämner att din man har en rejäl tjänstepension. Det är faktiskt så att tjänstepension i vissa fall ska ingå i bodelningen men det avgörs från fall till fall. Rättigheter av personlig art ska undantas från bodelningen, ÄktB 10:3. I och med att jag inte har någon vetskap om hur din mans tjänstepension är utformad kommer jag inte att gå in närmare på det. Men det kan vara bara att ha i åtanke att pensioner inte alltid undantas från bodelningen helt.

Sammanfattning: Det är omöjligt för mig att veta exakt hur din situation ser ut och om du och din man skrivit något äktenskapsförord eller inte. Arvet från din makes syster är dock giftorättsgods i och med att du skriver att det inte är enskild egendom.

Hoppas att detta hjälpte dig!

Med vänliga hälsningar,

Marcus LjungbergRådgivare