Är det snatteri att ta något från en butik men lämna pengar i en obemannad kassa?

Om en person tar någonting från en butik men lämnar pengar vid en obemannad kassa, räknas det som snatteri? Förutsatt att personalen inte såg vad som hände, inte vet om någonting saknas, och inte vet vad pengarna är där för. Vad har jag som personal för skyldighet om jag hittar pengar lämnade vid en kassa och misstänker att det är betalning för någonting men inte vet vad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta regler finner vi i Brottsbalken (BrB), närmare bestämt i 8 kap om tillgreppsbrott.

Vad är snatteri?

Snatteri kallas i lagen för ringa stöld och innebär att någon:

  • olovligen tar något
  • som tillhör någon annan
  • med syfte att tillägna sig saken
  • och detta ska innebära en ekonomisk skada,

(8 kap 1 och 2 §§ BrB). Om värdet på egendomen som stjäls är under 1 250 kr definieras det som ringa stöld (snatteri). I exemplet som du beskriver verkar det inte som att butiken lider någon ekonomisk skada - kunden har ju trots allt lämnat pengar vid kassan även om denna var obemannad. Nu vet vi ju inte vad kunden har fått med sig för vara men om det skulle vara så att kunden har lämnat mindre pengar än vad varan är värd kan kunden ha begått snatteri - då har ju en ekonomisk skada uppstått för butiken.

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för dig som butikspersonal att vidta någon specifik åtgärd. Däremot är det inte omöjligt att det finns riktlinjer i ditt anställningsavtal, varför jag rekommenderar dig att prata med din chef om du skulle finna dig i denna situation.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare