Är det rättvist att min bror betalade mig halva värdet av bilen?

Hej

Min pappa har dött och min pappa hade en bil som nu min bror har tagit över bilen.

Han har betalat hälften till mig av vad bilen är värd och behållt bilen själv.

Är det rätt att han betalade hälten av värdet till mig? Eller skulle han betalat hela värdet till mig eftersom han behåller bilen?

Mvh

Christina

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och din bror ärver hälften vardera av er pappa förutsatt att han inte var gift eller hade några andra barn (2 kap. 1 § ärvdabalken). Din bror har köpt ut din halva av bilen genom att betala dig hälften av värdet. Det är rättvist förutsatt att han betalad rätt värde av bilen, borde vara marknadsvärdet (ej nypris). Din bror ärvde den andra halvan av bilen och har därmed rätt till hela när han har köpt ut dig.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare