FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/10/2018

Är det rätt att min bostadsrättsförening vill ta ut en överlåtelseavgift av mig när jag blivit ensamägare av lägenheten efter att min man gick bort?

Hej,

Vill fråga om det är rätt att min br-förening vill ta ut en överlåtelseavgift på 1138 kr av mig efter det att jag blivit ensamstående - min man gick bort förra året och jag har nyligen kontaktat föreningen om att jag nu är ensam kvar och alltså ensamägare av vår lägenhet.

Jag har sett att en överlåtelse kan ske genom köp eller arv eller gåva av en lägenhet (står även i stadgarna ungefär så) men jag tycker inte det handlar om det när ens partner dör. Vi köpte lägenheten tillsamman 1994 och vi har varit hälftenägare hela tiden.

Preliminärt har jag fått svar från föreningen att tyvärr så betyder det extra arbete för föreningen när de måste ändra i fastighetsregistret etc men jag tycker inte det är ett trevligt sätt att behandla sina medlemmar när ens partner går bort.

Får jag ett svar från er så är jag väldigt tacksam.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag beklagar din mans bortgång och att du känner att bostadsrättsföreningen inte behandlar dig på ett trevligt sätt. Det är verkligen en förståelig känsla i din situation.

Begreppet överlåtelse kan dock betyda många olika saker. De vanligaste exemplen på en överlåtelse är köp, gåva eller byte, precis som du skriver. Det är däremot inte de enda exemplen. En överlåtelse betyder helt enkelt att ägandeskapet för något övergår från en person till en annan. Jag antar att du har tagit över din mans andel i lägenheten antingen genom bodelningen som följde hans död eller genom arvet efter honom. Både övergången av ägarskap genom bodelning och arv räknas som överlåtelser.

Eftersom det står i föreningens stadgar att du som medlem ska stå för den administrativa avgiften vid överlåtelser, så gäller det även i det här fallet. Undantaget jag kan tänka mig är om det uttryckligen står i stadgarna att överlåtelse genom bodelning eller arv inte inkluderas, men jag har själv aldrig sett exempel på den formuleringen.

Sammanfattning

Jag förstår att det kan kännas fel att behöva stå för överlåtelseavgiften i den här situationen när du blir ensam ägare på grund av att du förlorat din man. I formell mening har det dock skett en överlåtelse när du tagit över din mans andel i lägenheten genom bodelning eller arv. Föreningen gör alltså inte något formellt fel när de begär ut överlåtelseavgiften, eftersom de ska göra så enligt stadgarna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare