FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/10/2019

Är det olagligt för en lärare att uttrycka starka kontroversiella åsikter i samband med en lektion?

En av mina klasskamrater och läraren började argumentera om abort under en matte lektion, och under argumentet utycker han starka åsikter om att abort är fel så länge du inte blivit våldtagen. Är det olagligt eller tillåtet. Detta var en fråga jag stälde tidigare men de framgick inte att de var läraren som hade dom starka åsikterna om att abort skulle vara olagligt. Så ställer den igen med faktan att de var läraren som var anti abort och eleven som var för. Manlig lärare och kvinnlig elev.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte brottsligt att uttrycka sina åsikter såvida inte uttalandet ryms inom brottet hets mot folkgrupp. Hets mot folkgrupp inskränker endast de mest extrema åsikterna som främst riktas mot utsatta minoriteter i samhället. Detta uttalande är inte något som omfattas av hets mot folkgrupp och är således inte olaglig.

Man skulle kunna diskutera huruvida det var lämpligt eller inte att läraren uttrycker sina åsikter i klassrummet. Men oavsett om det anses olämpligt är det inte olagligt.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare