FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/07/2020

Är det olagligt för en 16-åring att ta med sig alkohol från Danmark till Sverige?

Jag hamnade i ett argument med några vänner hurvida det var lagligt eller olagligt att ta med sig sprit till Sverige från Danmark som 16-åring. Jag påstår att det bara är som att ha sprit under 20 år, det vill säga inte olagligt men med häller ut det och kontaktar dina föräldrar. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om det är olagligt att som 16-åring ta med sig alkohol från Danmark till Sverige.

När man handlar alkohol utomlands och vill ta med det till Sverige gäller alltid att man måste ha fyllt 20 år, alkoholen måste vara för ditt eller din familjs (med familj avses närmast anhörig som du bor i samma hushåll med) privata bruk och du måste själv transportera eller bära alkoholen.
De brott som kan komma ifråga här är i huvudsak smugglingsbrott (om man tar med sig en för stor mängd) eller att det görs en skatteutredning och att man kan bli debiterad för alkoholskatt.

För 16-åringar kommer svensk lag att gälla avseende att inneha alkohol (vilket regleras i alkohollagen (2010:1622). Där gäller att det inte är straffbart att dricka alkohol, men polisen kommer att förverka alkohol som påträffas (alltså att de omhändertar den eller häller ut). Vidare kommer polisen då de påträffar någon som är under 18 år som är påverkad av eller innehar alkohol att kontakta föräldrarna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Hanna ÁrnadóttirRådgivare