FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/04/2018

Är det olagligt att utge sig för att vara advokat?

Hej

En Jur kand skriver under sina mail se nedan,

Hur ska man tolka att detta är en Jur kand

är detta ok?

Med vänliga hälsningar,

xxxxx xxxxxxxx

Lawyer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen rättegångsbalken (RB).

I Sverige är advokattiteln skyddad. Av 8 kap. 10 § RB följer att den som utan behörighet utger sig för att vara advokat med auktorisering i Sverige, EU eller Schweiz kan dömas till böter. Den som utan att vara det utger sig för att vara advokat i exempelvis USA kan alltså inte straffas i Sverige. Med andra ord är svaret på din fråga beroende av om juristen ifråga falskeligen utger sig för att vara auktoriserad i Sverige. Vad som gäller för den som inte uppger annat än titeln advokat kan jag inte säga säkert, men om jag tvingades ge ett svar skulle jag nog säga att utgångspunkten är att man menar sig vara auktoriserad i Sverige om man inte skriver annat.

Din fråga kan möjligen kompliceras något av att juristen ifråga titulerar sig "Lawyer" och inte "Advokat". Jag ska påpeka att jag inte är helt säker på detta, men enligt min uppfattning saknar det engelska språket en direktöversättning av svenskans "jurist". De begrepp som jag kan tänka mig är "jurist", "solicitor", "barrister" och "lawyer". Min uppfattning är att "lawyer" ofta används som svenskans "jurist", och alltså inte enbart som "advokat", eftersom de andra innebär att juristen ifråga har en viss specialisering. Möjligen skulle alltså den som skriver "lawyer" kunna hävda att den skriver det i betydelsen "jurist" eftersom ordet ofta används i den betydelsen.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare