Är det olagligt att tvätta sin bil hemma?

Hej Är det olagligt att tvätta bilen hemma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen bestämmelse som specifikt förbjuder personer att tvätta sin bil hemma. Det är dock ingenting som brukar rekommenderas då risken är stor att miljöfarliga ämnen åker ner i marken eller vattenbrunnarna. I miljöbalken 2 kap. 2~5 §§ framgår det att man är skyldig att visa hänsyn till miljön och människors hälsa. Skulle du orsaka miljöskador och det går att bevisa att de orsakats just av ditt biltvättande är det möjligt att du åläggs att betala ett vite, en så kallad miljösanktionsavgift, beroende på skadans storlek (30 kap. 1 § miljöbalken).

Sammanfattning

Det är i sig inte olagligt att tvätta sin bil hemma. Däremot är det olämpligt på grund av risken att miljöfarliga ämnen tar plockas upp av naturen, vilket skulle kunna leda till att man får betala vite.

Hoppas svaret var dig behjälpligt,

Selma SkoghällRådgivare