FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott03/10/2020

Är det olagligt att sola i bikini på allmän plats?

Hej! Nu när hösten närmar sig och när man inte längre kan bada och sola kom jag på en fråga som jag undrade hela sommaren. Är det olagligt att sola utomhus med enbart bikini/baddräkt? Kan jag sola i allmänna parker eller kan någon säga åt mig att täcka mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis finns det ingen lag som förbjuder dig från att sola utomhus med bikini eller baddräkt på en allmän plats, exempelvis en park.

Det finns dock bestämmelser om sexuellt ofredande i 6 kap. 10 § 2 st. brottsbalken och om förargelseväckande beteende i 16 kap. 16 § brottsbalken. Sexuellt ofredande aktualiseras om du blottar dig för någon annan i syfte att väcka obehag. Det som blir avgörande i bedömningen är om ditt agerande typiskt sett riskerar att väcka obehag, vilket att sola utomhus i bikini inte väcka. Eftersom det inte heller verkar som att du har uppsåt, d.v.s avsikt, att kränka någon genom att sola, bör det således inte räknas som sexuellt ofredande.

Förargelseväckande beteende i 16 kap. 16 § brottsbalken är ett brott som kan aktualiseras när någon i offentligheten agerar på ett sätt i syfte att väcka förargelse, d.v.s. en typ av obehag, hos allmänheten. Böter är straffet på brottet. Ett beteende kan anses vara straffbart oavsett om någon blivit förargad eller inte och ännu en gång ska det avgöras huruvida beteendet typiskt sett uppfattas av allmänheten. Återigen bör inte att sola i bikini i en allmän park väcka förargelse hos allmänheten.

Det är dock viktigt att poängtera att platsen där du solar kan spela roll. Givetvis kan ordningsregler ha betydelse i bedömningen för förargelseväckande beteende, exempelvis om sådana skulle finnas vid parken. En ordningsregel hade ju kunnat tala för att allmänheten uppfattar solandet som förargelseväckande. Slutsatsen är alltså att det inte bör vara olagligt att sola på allmän plats med bikini, men jag råder dig till att använda sunt förnuft när du väljer din plats att sola.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emil WellanderRådgivare