Är det olagligt att sälja förälders egendom?

hej! är det åtalsbart om min syster sålt mors hela hem utan att meddela mig? mor var på hem!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om man tar annans egendom och säljer den kan man göra sig skyldig till brott. Det viktiga är om din syster hade din mors samtycke. Det spelar alltså inte någon roll om hon kontaktade dig eller inte. Ifall hon hade tillåtelse att sälja egendomen rör det sig inte om ett brott.

I det fall det inte fanns något samtycke kan handlingen antingen vara att anse som stöld eller förskingring, 8 kap. 1 § och 10 kap. 1 § Brottsbalk. Om din syster hade egendomen i sin besittning och sålt saker utan tillåtelse rör det sig om förskingring. Det kan till exempel vara fallet om systern hade ansvaret över egendomen i er mors frånvaro eller liknande. Om hon inte haft sakerna i sin besittning utan åkt dit och tagit egendomen rör det sig om stöld.

Dessa brott faller under allmänt åtal. Du kan alltså polisanmäla händelsen, så beslutar åklagare om att väcka åtal eller ej.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindstenRådgivare