FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/02/2015

Är det olagligt att röka, snusa och dricka alkohol om man är under 18 år?

Hejsan!

Tack för en bra sida med rolig och lärorik läsning!

Jag undrar bar om det är lagligt att röka/snusa om man är under 18, vet såklart att man inte får köpa osv men att bruka?

Likaså med alkohol, visst är det olagligt att bruka innan 18?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring tobaksvaror finns i tobakslagen, som du hittar här. Regler om alkohol finns i alkohollagen, som du hittar här.

Enligt 12 § tobakslagen är det förbjudet att sälja tobaksvaror till den som är under 18 år. Den som gör det riskerar att dömas till böter eller fängelse i högst sex månader, vilket framgår av 27 § tobakslagen. Det finns dock inget förbud mot att den som är under 18 år innehar eller brukar tobaksvaror. Det är alltså inte olagligt. Däremot får man inte röka på skolgårdar och liknande, se 2 § 1 p. tobakslagen.

Försäljning eller servering av alkoholdrycker får inte ske till underåriga, se 3 kap. 7 § alkohollagen. Det är även förbjudet att anskaffa eller ge bort alkoholdrycker till den som är under 20 år, se 3 kap. 8 § alkohollagen. Den som bryter mot dessa regler kan dömas för olovlig dryckeshantering till böter eller fängelse i högst sex månader, vilket framgår av 11 kap. 9 § alkohollagen. Det är dock inte straffbart att dricka alkohol om man är under 18 år. Däremot kan polisen förverka (d.v.s. hälla ut) alkohol som en underårig har med sig.

Du kan läsa mer om hur polisen arbetar i ärenden som rör ungdomar och alkohol på polisens hemsida.

Jag hoppas att det var svar på din fråga! Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen. Du kan även ringa oss på 08-533 300 04 (öppet mån-ons 10:00-16:00).

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare