Är det olagligt att plocka pantburkar på tåg och bussar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är nej, det är inte olagligt. Eventuellt hade det kunna röra sig om (ringa) stöld, men alla förutsättningarna för det brottet uppfylls inte. Brottet stöld regleras i 8 kap. 1 § brottsbalken och förutsätter att en person olovligen tar något som tillhör någon annan i syfte att tillägna sig saken. Att olovligen ta något innefattar att en person tar något som denne inte tidigare haft i sin besittning, från någon som hade föremålet i sin besittning. Det finns alltså ett krav på att föremålet i fråga tillhör någon annan. När en person lämnar sin pant i t.ex. en soptunna så överger personen pantflaskorna och kan inte längre betraktas som ägare till dem. Sammantaget är förutsättningar för stöldbrottet inte uppfyllda, varför det är tillåtet att leta efter pantburkar på tåg och bussar eller i allmänna soptunnor.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare