FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/12/2020

Är det olagligt att köpa fotbilder av någon annan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är lagligt ifall personen vars fötter är på bilden har varit medveten och samtyckt till att bilden togs (för att säljas till en utomstående), och att denna personen är över 18 år gammal. Ifall du köper fotot från någon annan än personen som är på bilden riskerar du att begå ett brott. Se vidare i Brottsbalken kapitel 4 och kapitel 6 för att vara säker på att den handling du vill begå inte strider mot någon av paragraferna.

Hoppas att du fick svar på din fråga och alltid agerar inom ramarna för samtycke.

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare