Är det olagligt att göra hål i en kondom innan samlag?

Hej, Är det brottsligt att göra hål i en kondom innan samlag för att lura den andra att kondomen är hel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag kommer i svaret att utgå ifrån att samtycke till skyddat samlag föreligger.

Sexuellt ofredande

Eftersom personen samtyckt till skyddat samlag får ett sådant förfarande som beskrivet betraktas som ämnat att kränka personens sexuella integritet. Således skulle ansvar för sexuellt ofredande (BrB 6:10 2 st) kunna föreligga. Här är det inte avgörande huruvida personen faktiskt upplevt det som en kränkning, utan det är tillräckligt att handlingen är sådan att den typiskt sett kränker offrets sexuella integritet - vilket här får anses vara fallet.

Misshandel och framkallande av fara för annan

Vidare ökar risken för spridning av könssjukdomar (i jämförelse med vid skyddat samlag). I NJA 2004 s 176 hade en man haft oskyddat sex med ett flertal partners, trots att han burit på en allvarlig könssjukdom och haft kännedom därom. Han dömdes för framkallande av fara för annan - dock diskuterades även huruvida ansvar för försök till grov misshandel skulle anses föreligga. Det är således inte omöjligt att bli dömd för misshandel (3:5 BrB), försök till misshandel (3:11 och 23:1 BrB), vållande till kroppsskada eller sjukdom (3:8 BrB) alternativt framkallande av fara för annan (3:9 BrB) om personen skulle bli smittad av en könssjukdom alternativt skulle löpa risk för det.

Sammanfattning

De brott för vilka ansvar skulle kunna aktualiseras är dels och framförallt sexuellt ofredande (på grund av handlingens art) och dels misshandel, försök till misshandel, vållande till kroppsskada eller sjukdom och framkallande av fara för annan (beroende på risken för att bli smittad av en könssjukdom).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare