FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/06/2022

Är det olagligt att göra en polisanmälan om jag är osäker på om ett brott har begåtts?

Hej Lawline jag har en fundering kring hur det fungerar när man misstänker brott men inte kan bekräfta att det är ett pågående brott. Som exempel då så var jag ute och körde och då såg jag en bil som saknade registreringsplåten bak på bilen ska man då ringa polisen ? Det kan ju absolut vara ”något” men det kan ju också vara så att det bara är någon familjefar som tappat den. Exempel två rör sig då om en kväll då jag var ute och körde och hade en bil som vinglade lite fram och tillbaka, låg mitt i vägen, körde väldigt långsamt och låg kvar mitt i vägen när andra bilister försökte köra om . Om jag då hade ringt polisen då och sagt att jag misstänker en rattfylla och det visar sig att det inte är en rattfylla utan något annat ” som ej är brottsligt då” kan jag då åka på förtal eller falsk tillvitelse eller liknanden ? Vad säger lagen om att anmäla i god tro så att säga ? Om man tex misstänker brott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det är olagligt att göra en polisanmälan om du är osäker på om ett brott faktiskt har begåtts. Det är inte olagligt att göra en polisanmälan om du tror eller misstänker att ett brott har begåtts. Tvärtom bör du larma polisen om du misstänker ett brott - detta genom att larma 112 om det är ett pågående brott eller en akut situation, eller 114 14 om det inte är ett pågående brott.

Det bör också tilläggas att det är olagligt att köra utan registreringsskylt. Registreringsskylten måste nämligen vara väl synlig och hållas i ett sådant skick att den lätt kan avläsas, (3 kap 7 § Förordning (2019:383) om fordons registrering och användning). Även om det bara är någon familjefar som råkat tappa skylten begår han ett brott när han kör utan skylt.

Kan man bli dömd för falsk tillvitelse eller förtal då?

Falsk tillvitelse är ett brott som innebär att en person till polisen eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning, (15 kap 7 § BrB). Detta kan göras genom att lämna falska uppgifter till polisen. För att personen ska bli dömd för falsk tillvitelse krävs att denne haft uppsåt till omständigheten att uppgifterna var sanningslösa. Det innebär att personen varit medveten om att uppgifterna var falska. I 15 kap 7 § 2 st BrB regleras även det fallet när personen inte vetat om att uppgifterna varit falska men haft “skälig anledning att anta” detta. Då kan personen bli dömd för vårdslös tillvitelse. I ditt exempel med bilisten som du misstänkte körde full verkade du ha anledning att tro att bilisten faktiskt var full och då begår du inte falsk tillvitelse om du ringer polisen och det sedan visar sig att hen inte var full. Det låter som att bilisten uppträdde vårdslöst i trafiken och detta är brottsligt i sig även om bilisten var nykter, (1 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott)

Förtal är ett brott som regleras i 5 kap 1 § BrB. I andra stycket framgår att den som har en skyldighet att uttala sig inte ska dömas för förtal. En sådan skyldighet uppkommer exempelvis vid polisförhör och andra förhör samt utredningar. Om du skulle göra en polisanmälan och blir kallad till förhör kan de uppgifter du lämnar där inte leda till att du blir dömd för förtal, förutsatt att uppgifterna var sanna eller att du hade skälig anledning att tro att de var sanna.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Elise EngströmRådgivare