Är det olagligt att ge sina elever presenter?

Hej!

är det lagligt eller olagligt ge mina elever present?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte olagligt. Dock kan det sannolikt uppfattas som olämpligt i vissa fall. Som utgångspunkt bör man nog därför (som huvudregel) ge alla sina elever likadana presenter. Detta torde vara extra viktigt om du i din lärarroll bedriver myndighetsutövning dvs. sätter betyg osv. Att i denna maktposition endast ge vissa elever presenter skulle förmodligen resultera i svidande kritik från Justitieombudsmannen (JO) vid eventuell anmälan.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare