FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/04/2019

Är det olagligt att få ett belopp swishat till sitt konto och sedan ta ut dessa pengar till någon annan?

En kille frågade mig om han kunde swicha 20000kr till mitt konto så skulle jag få 5000kr för detta. jag känner inte denna killen jag träffade honom genom en bekant. jag skulle ta ut dom pengarna i kontanter men det gick inte ta ut så mycket så jag swichade en av hans vänner 5000kr och tog ut dom andra 10000kr i kontanter. banken har spärrat mitt kontokort, internetbank, och bankid. har jag gjort något olagligt? och isåfall vad? om jag betalar tillbaka dom 20000kr som jag fick,in på mitt konto har jag fortfarande gjort något olagligt då? banken vill jag ska redovisa för mina kontotransaktioner.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Banken har skyldighet enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) att ha kundkännedom och i de fall att banken misstänker att en transaktion kan röra sig om penningtvätt (eller terroristfinansiering då direktivet från EU rör båda dessa) så ska banken inte utföra transaktionen och anmäla händelsen till polisen (3 kap. 3 § penningtvättslagen). Banken får inte meddela kunden att en sådan anmälan skett. Banken är snabba med att spärra konton som de misstänker för att inte själva riskera att få vite.

Om du hade fått in dessa pengar och direkt skickat tillbaka dem till samma person som skickade dessa till dig skulle det vara mycket enklare för dig att i domstol argumentera för att du inte varit inblandad i något. Men i och med att du aktivt gick med på att få dessa pengar och sen dela upp dessa mellan personer genom att ta ut kontanter och swisha till en tredje part har du gjort dig skyldig till brott.

I 3 § i lagen om straff för penningtvättsbrott redogörs för när man kan bli ansvarig för en sådan transaktion. Av paragrafen kan utläsas att det inte bara är den som döljer pengarna som är ansvarig utan även den som främjar möjligheten för någon att tillgodogöra sig egendom. Vidare hänvisas till att den som deltar i transaktion för skens skull kan hållas ansvarig. Straffet för detta är högst två års fängelse (med detta säger jag inte att det är det du kommer få om åtal väcks, jag visar enbart på vad straffskalan är).

Sammanfattningsvis skulle jag nog säga att det blir svårt för dig att i efterhand försöka gå fri från ansvar. Även om du skulle betala tillbaka dessa 20 000kr så har det ändå skett försent och enbart på grund av att du blivit ertappad. Om du hade skickat tillbaka dessa pengar på en gång hade du kunnat visa på att det inte var något du ville vara inblandad i.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare