Är det okej att min sambos mamma har bevittnat och skrivit under avtalet?

Hej.

Jag och min sambo har ett samboavtal som vi har skrivit för 9 år sen.

Är det okej att min sambos mamma har bevittnat och skrivit under avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboskap och samboavtal hittas i sambolagen (samboL)

När ett samboskap upphör på annan grund än att samborna ingår äktenskap med varandra kan bodelning begäras enligt 8 § SamboL. Bodelningen kan däremot åsidosättas med ett samboavtal. Antigen viss egendom, eller helt enkelt att en bodelning inte ska ske. Denna rättighet stadgas i 9 § samboL. Formkraven för ett samboavtal hittas i 9 § 2 stycket samboL, och där framgår endast att avtalet ska undertecknas av båda samborna. Ur detta kan utläsas att bevittning inte är nödvändigt. Självklart kan det vara bra ur ett bevisperspektiv, men är således inte ett formkrav för att ett giltigt samboavtal ska föreligga.

Har du och din sambo ett samboavtal som är undertecknat av er båda, gäller det oavsett om det finns bevittning eller inte (eller oavsett vem som bevittnat avtalet).

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare