FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/08/2021

Är det nödvändigt att informera överförmyndaren i kommunen om en gällande framtidsfullmakt?

Hej

Jag har en framtidsfullmakt utställd av min ensamstående moster som inte har barn. Jag fick den utställd eftersom hon har stora minnesproblem som nu är fullt utvecklad demens. Hon har också för över 30 år sedan skrivit testamente till förmån för mig.

Undrar om det är nödvändigt att informera överförmyndaren i kommunen hon bor att jag har fullmakt och att den har trätt i kraft för ett och ett halvt år sedan?

Jag misstänker att avlägsna släktingar kan komma att agera, ev slå larm och kräva att god man utses.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är inte nödvändigt att informera överförmyndaren i kommunen om att du har en gällande framtidsfullmakt. Förutsatt att annat inte har villkorats är det fullmaktshavaren (det vill säga du) som bestämmer när fullmakten blir giltigt och något godkännande eller registrering hos myndighet görs inte (9 § andra stycket lag om framtidsfullmakter).

När det gäller din mosters släktingar kan de närmaste begära redovisning för ditt uppdrag en gång per år. Om framtidsfullmakten anger granskare finns då även möjlighet till närmare granskning. I annat fall kan släktingarna kontakta kommunens överförmyndare som vid behov kan begära redovisningar och upplysningar samt besluta om att fullmakten inte får användas (23–26 § lag om framtidsfullmakter).

Om släktingarna utser god man leder detta automatiskt till att framtidsfullmakten inte längre har någon verkan (27 § lag om framtidsfullmakter).

Jag hoppas du fått svar på dina frågor! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare