Är det möjligt att upprätta ett testamente åt någon annan?

När jag och min syster var små så lade våra min mor ut en annons i tidningen där hon letade morföräldrar till oss då hennes dog när hon var tonåring. Ett äldre par svarade då annonsen och de blev våra morföräldrar sedan dess. Spola framåt och morfar dog för flera år sedan och bara mormor finns kvar. Hon är nu 90 och har upplevt vad tros vara en stroke och har fått hjärnblödning. Hon har blivit bättre men är sluddrig. Hon har ej skrivit testamente pga att det fick henne att tänka på döden. Hon har inga barn och ingen familj vad vi vet. Finns det något vi kan göra för att fixa ett testamente, att bevisa våran relation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon möjlighet för dig att skriva testamente åt någon annan. I mitt svar kommer jag benämna kvinnan i fråga som din mormor. För att besvara frågan tillämpar jag reglerna i ärvdabalken (ÄB), där regler om arv och testamente finns samlade. Jag kommer även använda vissa regler i föräldrabalken (FB).

Rätten att upprätta ett testamente är personlig. Detta innebär att en person bara kan upprätta ett testamente som reglerar sin egen kvarlåtenskap, och kan alltså inte upprätta ett testamente som ska gälla för någon annan (9 kap. 1 § ÄB).

Även om din mormor skulle ha en god man eller förvaltare så kan inte heller den gode mannen eller förvaltaren upprätta ett testamente åt din mormor. Detta framgår uttryckligen av 12 kap. 2 § tredje stycket FB.

Ett testamente är det enda sättet som en person kan förordna om sin kvarlåtenskap på. Andra avtal om förordnande av kvarlåtenskap än testamenten är ogiltiga (17 kap. 3 § ÄB). Eftersom rätten att upprätta ett testamente är personlig ser jag ingen möjlighet för dig att fixa ett testamente åt din mormor, och hennes kvarlåtenskap kommer därför fördelas enligt den arvsordning som framgår av lagen, den så kallade legala arvsordningen. Den legala arvsordningen innebär att arvet först kommer gå till din mormors släktingar (2 kap. ÄB). Eftersom du beskriver att din mormor inte verkar ha några släktingar kommer hennes kvarlåtenskap mest troligt gå till den allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om något fortfarande skulle kännas otydligt är du självklart varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare