FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt22/04/2018

Är det möjligt att tvingas till umgänge med sitt barn?

Jag har en dotter som jag ej fått ha kontakt med förrän hon va 5 då hon är 6 år inget fungerar lyssnar inte och kontakten med mamma är usel så jag undrar måste jag ha umgänge med min dotter? Mammas pojkvän hindrade mig i flera år att ha min dotter inget fungerar o tycker det känns bäst att jag håller mig borta .men kan hon lagligt tvinga mig att träffa min dotter .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din dotters mamma kan tvinga dig till umgänge med din dotter.

Barn har rätt till umgänge med båda föräldrarna

Barn har som huvudregel en rätt till umgänge med förälder som de inte bor tillsammans med (6 kap 15 § föräldrabalken). Utgångspunkten är alltså att barnet har behov av båda föräldrarna, även om dessa inte bor tillsammans. Umgängesbedömningen ska dock alltid göras utifrån vad som är bäst för barnet. Detta innebär därför att det inte alltid är bäst för barnet att umgås med den förälder som det inte bor tillsammans med. I ditt fall kan din motvilja utgöra en sådan situation, då det finns en avsaknad av ömsesidig vilja till umgänge.

Umgängesvägran

Om du inte längre vill umgås med din dotter kallas det för "umgängesvägran", vilket innebär att du som umgängesföräldern hindrar eller begränsar din dotters möjligheter att träffa dig. Vad som kan utläsas av förarbetena är att det inte lämpligt eller möjligt att tvinga en förälder att umgås med sitt barn. Har ett umgänge bestämts men umgängesföräldern upprepande gånger inte fullföljer sitt åtagande, bör ett upphörande av umgängesrätten övervägas så att barnet inte ska känna sig sviket (se SOU 2005:43 s.170).

Är det möjligt att tvinga dig till umgänge med barnet?

I praktiken kan du som umgängesförälder inte tvingas till att umgås med ditt barn. Även om barnet har en rätt att umgås med båda föräldrarna och även om det bästa för barnet är en god kontakt med båda, kan detta i praktiken bli svårt att fullfölja om den ena föräldern inte vill ha ett umgänge.

Vill du helt sluta träffa ditt barn kan du därför i praktiken göra det och mamman har ingen laglig rätt att tvinga dig till umgänge. Umgängesvägran är heller inte sanktionerad, vilket betyder att du inte kan straffas för detta om du väljer att bryta kontakten med din dotter.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h, klicka här

- Boka tid med en jurist, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare