Är det möjligt att säga upp hyreskontrakt redan efter 20 dagar?

Uppsägningstid enligt privatuthyrningslagen

Jag hyr ut en lägenhet i min villa. I hyreskontraktet står att hyresgästen hyr tills vidare. Redan efter 20 dagar visar det sig att hyresgästen är mycket otrevlig. Kan jag säga upp hyresgästen efter en så kort tid?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga hinder för dig att säga upp hyreskontraktet. Hyresgästen har dock alltid rätt till tre månaders uppsägningstid. Detta innebär att hyreskontraktet upphör vid det månadsskifte som inträffar tre månader från uppsägningen, vilket framgår av 3 § 2 st. privatuthyrningslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erik BengtssonRådgivare