Är det möjligt att köpa en bostadsrätt för att sedan hyra ut den till sina föräldrar?

Hej,

Jag läste just på Lawline att man kan äga en lägenhet utan att bo där själv. Jag undersöker möjligheterna att köpa en lägenhet åt mina föräldrar och "hyra ut" till de i andra hand, eller låta de bo där medan jag är ägaren och tår för finansieringen (/banklån) men bor själv i min egen lägenhet. Vad finns det för lagliga aspekter jag måste tänka på och går det att göra så?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man pratar om att "äga en lägenhet" så är det boendeformen bostadsrätt som brukar åsyftas. Det finns en boendeform som heter ägarlägenhet, men detta är en ganska ovanlig sådan och därför utgår jag ifrån vad som gäller för bostadsrätter i mitt svar.

Vid ett köp av en bostadsrätt så är det formellt sett inte själva lägenheten du blir ägare till. Det du köper är istället en andel i den ekonomiska förening(bostadsrättsförening) som äger den fastighet som lägenheten tillhör.

De regler som gäller för bostadsrätter finns i bostadsrättslagen(BRL) och lagen om ekonomiska föreningar.

För att hyra ut en bostadsrättslägenhet som du själv har förvärvat utan att samtidigt bo där själv så krävs ett samtycke från bostadsrättsföreningens styrelse. BRL 7 kap 10 §.

Om styrelsen inte samtycker till uthyrningen så får du vända dig till hyresnämnden som kan bevilja uthyrningen trots att styrelsen inte samtycker. Hyresnämnden ska lämna ett sådant tillstånd om du som bostadsrättsinnehavare har skäl för att hyra ut samt att föreningen inte har någon befogad anledning att inte lämna samtycke till uthyrningen. Ett sådant skäl kan vara uthyrning till närstående personer, e x föräldrar. BRL 7 kap. 11 §.

Det är viktigt för en bostadsrättsförening att lägenheterna inte bebos av andra än bostadsrättsinnehavarna i allt för hög grad. Bland annat av denna anledning så lämnar hyresnämnden alltid tidsbegränsade tillstånd, oftast på 1 år. Om du får ett sådant tidsbegränsat tillstånd så måste du söka på nytt när tillståndet löper ut. Allt eftersom tiden går så blir det svårare för dig som bostadsrättsinnehavare att få hyresnämndens tillåtelse till uthyrning.

Att köpa en bostadsrätt med avsikt att hyra ut till dina föräldrar under en längre period än ett par år är troligen inte någon bra ide. Det du bör göra är att kontakta styrelsen i den bostadsrättsförening du funderar på att förvärva bostadsrätten i och fråga hur dom ställer sig till andrahandsuthyrning i allmänhet och under längre perioder i synnerhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare