Är det möjligt att klaga på väntetid hos Migrationsverket?

hej jag har ansökt om svenskt medborgarskap i 26 månader och för 20 dagar sedan.

är det möjligt att klaga på väntetiden?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Migrationsverket har en skyldighet att handläggningen av ett ärende görs med den noggrannheten som krävs för att ditt beslut ska bli så riktigt som möjligt. Ansökan om svenskt medborgarskap är av betydelse, och kan inte handläggas hur snabbt som helst då ansökan är väldigt viktig. En faktor som kan påverka handläggningstiden är om Migrationsverket kontaktar andra myndigheter för att kontrollera vissa uppgifter, samtidigt som de måste granska dokument.

På Migrationsverkets hemsida framgår det att en väntetid på 21- 23 månader är rimlig vid en ansökan om svenskt medborgarskap. . Det kan med andra ord ta lång tid att granska alla dokument när många är inblandade. Enligt Migrationsverkets hemsida är 21-23 månaders väntetid på ett slutgiltigt beslut efter en ansökan om svenskt medborgarskap rimlig jämfört med vad handläggningen av ärendena brukar ta.

Min rekommendation till dig är att kontakta Migrationsverket och fråga hur det går med ditt ärende och handläggningen. Ett annat alternativ för dig är att anmäla Migrationsverket till justitieombudsmannen [JO] för långsam handläggning av ett ärende.

Du kan också skriftligen begära att Migrationsverket ska avgöra ärendet, detta ska ske inom 6 månader, 12 § Förvaltningslagen. Myndigheten ska sedan antingen avgöra ärendet eller avslå det inom fyra veckor från den dag då begäran kom in.

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Lycka till,

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare