Är det möjligt att göra sitt barn helt arvlöst?

Hej!

Är ogift, har en Son som lånat 450.000:- av mig och inte vill betala tillbaka, han har vänt sig till Advokat och vill inte ha någon kontakt med mig, (40 År gammal), Advokaten hävdar att lånet är preskriberat, 10 har gått.

Jag vill göra Sonen Arvslös, Äger tillgångar för över 8 miljoner och är Sambo(ej Barnets Far.

Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skriv ett testamente

Det som du kan göra är att skriva ett testamente. Det är dock inte möjligt att göra din son helt arvlös, eftersom ett barn alltid har rätt att få ut sin s.k. laglott. Laglotten är hälften av det som din son skulle ärva om du inte gör något alls (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Om du inte skriver ett testamente kommer din son att få hela arvet efter dig (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det innebär alltså att du i ett testamente har möjlighet att ändra utfallet så att din son bara får hälften av det arv som du kommer lämna efter dig. Ett testamente som gör din son helt arvlös är inte ogiltigt. Din son kan dock begära jämkning av testamentet och då få ut sin laglott som han har lagstadgad rätt till (7 kap. 3 § ärvdabalken).

Min rekommendation är alltså att du ska skriva ett testamente för att på så sätt minska din sons arv.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare