Är det möjligt att göra så att sambolagen inte längre gäller för oss?

Hej. För tjugo år sedan flyttade jag och en annan man in i en gemensam lägenhet, som jag betalde. Vi levde som sambor under femton år varefter vårt förhållande upphörde men vi fortsatte att leva tillsammans i lägenheten som vänner. Vi är helt överens om att om vi flyttar isär ska lägenheten tillhöra mig. Kan man skriva ett intyg att man inte längre lever i ett samboförhållande som gör att sambolagen inte gäller för oss?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om det är möjligt att avtala bort sambolagen, innebärande att sambolagen inte gäller mellan er.

Bestämmelser om sambor regleras i Sambolagen (SamboL)

Sambolagens tilllämplighet
Sambolagen är tillämplig på en person som stadigvarande bor tillsammans med en annan person i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, enligt SamboL 1 §. Ofta används uttrycket att sambos ska bo tillsammans "under äktenskapsliknande förhållanden".

Avtala bort sambolagen genom samboavtal
Sambolagen är en dispositiv lag, innebärande att det är möjligt att avtala bort lagen, antingen hela eller delvis. Detta gör man genom ett samboavtal. Ett samboavtal ska vara skriftligt och undertecknas av båda sambor. Ingen registrering sker och det behöver inte vara bevittnat. Däremot är det en fördel att få det bevittnat för att undvika framtida diskussioner. Jag rekommenderar att ni tydligt specificerar era viljeuttryck i samboavtalet, vilket kan minska risken för att frågetecken uppkommer.

Bedömningen i din situation
Du och din vän ses inte som sambos då ni är två vänner som bor tillsammans i lägenheten och inte lever i ett parförhållande under äktenskapsliknande förhållanden. Detta innebär att sambolagen inte är tillämplig då ni endast är vänner.

Däremot rekommenderar jag att ni avtalar bort sambolagen genom ett samboavtal. Ni kan välja att antingen avtala bort hela sambolagen eller delar av den. Detta innebär att ni inte tillämpar sambolagen vid exempelvis en eventuell bodelning där exempelvis en bostad / bohag ni anskaffat tillsammans inte ska fördelas mellan er.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare