Är det möjligt att ge en fastighet i gåva utan att den räknas som förskott på arv?

Min mor äger en fritidsfastighet tillsammans med sin bror. Hon har två barn varav ett inte kan sköta pengar eller egendom på grund av spelmissbruk och mental ohälsa. Är det möjligt för henne att genom ett gåvobrev skänka bort sin del av fastigheten (50 %) till det andra barnet utan att ge några egedomdomar till det första? Det första barnet (som inte kan anförtros större summor pengar) har redan fått så mycket pengar så att det motsvarar halva fastighetens värde. Det andra barnet har under den tiden inte fått någonting. Kan detta tas i beaktning eller måste det ske en kompensation vid arv senare? Hur fungerar det egentligen i sådana här fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina frågor regleras till viss del i Ärvdabalkens bestämmelser men också Jordabalken.

Frågan om det är möjligt att ge bort fastigheten

Av din fråga framgår omständigheter som gör att reglerna måste användas på ett specifikt sätt för att uppnå resultatet. Med det sagt är det viktigt att poängtera att det är din mor som bestämmer över vad hon vill göra med sin egendom. Det innebär att det är fullt möjligt för henne att genom ett gåvobrev ge bort fastigheten till det andra barnet. Det krävs dock att man uppfyller vissa specifika krav om det är en fastighet (4 kap. 29§ JB). För att ett gåvobrev ska kunna ges i gåva krävs det att man upprättar ett gåvobrev som uppfyller samma formkrav som vid köp av en fastighet. Gåvobrevet ska således upprättas skriftligen och ska skrivas under av gåvogivaren (din mor) och gåvomottagaren (dig). Det ska även finnas en överlåtelseförklaring samt att fastighetens beteckning måste ingå och hur stor del av fastigheten som ges i gåva (4 kap. 1§ JB). Att observera är att man också måste ansöka om lagfart inom 3 månader från gåvotillfället vilket framgår av Lantmäteriets hemsida.

Frågan hur gåvan påverkar arvet

Eftersom det är möjligt att ge en gåva i ditt fall kommer en sådan klassas som ett förskott på arv enligt huvudregeln och ska avräknas om det inte föreskrivits något annat (6 kap. 1§ 1 st. ÄrvB). Det är alltså möjligt att din mor genom att anteckna i ett testamente att gåvan av fastigheten inte ska räknas som förskott att du får gåvan utan att den påverkar resterande arvsfördelning längre fram i tiden. En sådan anteckning kan också göras i gåvobrevet istället för testamentet.  Det framkommer dock hårdare krav på ett sådant gåvobrev eftersom det måste framgå tydligt att det är för avsikt att inte räknas som förskott.

Vid upprättande av ett testamente med ett sådant krav är det viktigt att man uppfyller kraven på ett testamente. Ett testamente måste upprättas skriftligen med två vittnen och i deras närvaro ska testamentet undertecknas. Vittnena ska även vara medveten om att det är ett testamente som skrivs under (10 kap. 1§ ÄrvB). Kraven på vittnen följer så också vilket gör att det inte får vara ex svåger eller barn (10 kap. 4§ ÄrvB).

Sammanfattningsvis

För dina frågor måste man särskilja frågan om gåvan är möjlig från hur den påverkar arvet. Det är fullt möjligt för din mor att ge sin del av hennes och hennes bror fastighet i gåva till det andra barnet men man måste uppfylla formkraven på ett sådant gåvobrev (4 kap. 1§ & 29§ JB).

När så gåvan har givits till det andra barnet kommer det att klassas som ett förskott på arv om det inte framgår av ett testamente eller ett gåvobrev att det inte ska räknas som förskott.

Eftersom det ställs höga krav på sådana gåvobrev rekommenderar jag att du kontaktar en av våra jurister vilket du kan göra på https://lawline.se/boka

Jag hoppas så att du fått svar på dina frågor! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare