Är det möjligt att förhindra en försäljning enligt samäganderättslagen?

Hej,

Min bror och jag samäger en fastighet, vi är överens om att dela/sälja men min bror hävdar att den ska säljas på offentlig auktion och ej via mäklare. (Gissar han hoppas på ett lägre pris för att köpa fastigheten själv.)

Min fråga blir:

Kan man tvingas sälja via offentlig auktion i stället för via mäklare, bara för att den ena parten vill?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga måste man konsultera samäganderättslagen. För att förfoga - alltså att exempelvis sälja - det samfällda godset krävs samtliga delägares samtycke. (2 §). Ifall oenigheten består kan en domstol på ansökan utse en god man som under viss tid förvaltar egendomen.

En delägare kan framtvinga försäljning på offentlig auktion genom ansökan hos rätten. (6 §). Övriga delägare kan å sin sida yrka att domstolen ska fastställa en lägsta köpeskilling och i konsekvens avvisa alla anbud som understiger denna. (8 §). I annat fall vinner, om delägarna inte kan enas, att det högsta budet vinner. (12 § 2 st.). De delägare som inte är för försäljning kan, om de uppvisar synnerliga skäl, temporärt stoppa auktionen. Det måste då handla om ett tillfälligt, övergående hinder.

Kontentan: du kan yrka på ett lägsta belopp fastigheten ska säljas för men dessvärre inte förhindra att den säljs på offentlig auktion.

Bästa hälsningar,

Elias OlssonRådgivare