Är det möjligt att få tillbaka pengar efter stöld?

Blev stulen på ca 1200kr som jag hade i min plånbok på jobbet. Misstänker att det är en kollega som tagit dom, eftersom plånboken låg i personalrummet långt ner i min väska. Det var i augusti men trodde inte det gick att få tillbaka dom på nått sätt så varken jag eller min arbetsgivare gjorde något. Är det möjligt att få tillbaka pengarna? Det var väll lite mitt fel att jag inte låste in plånboken i ett värdeskåp, men personalrummet är låst och väntade mig inte att en kollega skulle göra något sådant

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att få tillbaka pengar som har tagits ur din väska. Lagen som jag kommer använda mig av är brottsbalken (BrB). Först kommer jag gå igenom vilket brott det kan röra sig om.

Vad innebär stöld?

Stöld innebär att en person olovligen tar något som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det (8 kap. 1 § BrB). Med uppsåt att tillägna sig menas att personen ska ha haft som avsikt att göra saken till sin. Detta ska innebära en ekonomisk skada till ägaren av stöldobjektet. Gränsen mellan stöld och ringa stöld går värdemässigt vid 1 250 kr, men även andra omständigheter ska vägas in i det enskilda fallet (NJA 2019 s. 951). Detta skulle därmed troligen anses vara ringa stöld (8 kap. 2 § BrB).

Preskriptionstid innebär att när det gått en viss tid efter händelsen, så kan inte den misstänkte längre dömas för brottet. Preskriptionstiden för ringa stöld är två år (35 kap. 1 § BrB).

Mina råd till dig

Om du blivit utsatt för stöld (i detta fall troligen ringa stöld) är mitt tips att göra en anmälan av händelsen hos polisen. Vid en polisanmälan är det polisens uppgift att utreda brottet. Polisanmälan kan du göra via polisens hemsida eller genom att kontakta dem via telefon. Jag råder dig även till att, om du omfattas av någon försäkring, kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du kan få ersättning därifrån beroende på försäkringsvillkor.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare