Är det möjligt att få en gåva så att den inte räknas som förskott på arv?

Hej. Min mamma är 81 år och siktar sig på ett långtidsboende inom äldreomsorgen. Hon har två barn, jag är den ena och min syster den andra. Båda har vi tre levande barn vardera. Min systers barn har inte tagit någon kontakt på 15 år. Min mamma vi att jag ska få hennes BR, eller överblivande pengar efter försäljning. Värde ca 1,4 mkr och lån ca 950 000 kr. Hon har kanske 50 000 i övrigt kapital. Kan hon ge mig lgh, och att jag säljer direkt. Om vi skriver särskilt gåvobrev, kan detta räknas som att inte vara förskott på arv. Eller är det bättre att hon säljer direkt och överför pengar som gåva? Till saken hör för övrigt att jag har lånat ut 300000 kr till henne för hennes lgh. Motiveringen för detta är att min mamma tog hand om min syster och hennes barn under 20 års tid och stod för stora delar av deras kostnader. Hon tycker att det är dags att jag får något. Min fråga är således, går det att skriva ett gåvobrev som gör att detta blir en fristående fråga fri från arvsskiftet? Oavsett om jag får lgh eller pengar från försäljningen? Hälsningar En som undrar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Ärvdabalken.

Vilka regler blir aktuella för din fråga?

För din fråga är det tydligt att den regleras under bestämmelserna om förskott på arv. Här är presumtionen att när arvslåtaren (den som ger arv) ger en bröstarvinge (närmaste släkting pga blodsband) en gåva ska det avräknas som förskott på dennes arv (6 kap. 1§ 1 st. ÄrvB). Det framgår dock att om annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste ha varit avsett ska det inte räknas som förskott på arv (6 kap. 1§ 1 st. ÄrvB).

Vad innebär reglerna för dig?

Denna bestämmelse betyder alltså att det är möjligt för din mor att genom t.ex. ett gåvobrev kan föra fram sin särskilda avsikt att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. Genom att föra in en klausul i gåvobrevet är det alltså möjligt att få det att inte räknas som förskott på arv. Det är även möjligt att uttrycka denna viljeförklaring i ex. ett testamente.

Rekommendationer

För att det ska vara smidigast bör det således föras in en klausul i ett gåvobrev där det tydligt framgår att antingen pengar eller lägenheten inte ska räknas som förskott på arv. Vill man så vara extra säker går det även att påpeka det i ett testamente.

Vill ni ha hjälp med utformningen av ett sådant gåvobrev eller testamente rekommenderar jag att ni bokar en tid hos någon av våra jurister! Ni kan boka tid på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare