FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/04/2018

Är det möjligt att bli vårdnadshavare för sitt syskon?

Jag undrar om jag kan vara vårdnadshavare eller något liknande för min lille bror? Jag är 20 år och bor tillsammans med min fru som är 22. Min lillebror bor tillsammans med min mamma ensam för att föräldrarna är skilda. Han känner oro över hur han mår och han känner sig väldigt obekväm för att han sitter hemma hela tiden och när mamman säger till honom att gå ut med henne så vägrar han för att han hatar att vara med sin mamma ute. Mamman har även varit utom honom i flera timmar i streck för att vara med sina vänner. Nu lämnade hon min lillebror hos mig i 2 veckor för att hon skulle till sin hemland för att tydligen är hennes bror sjuk. Detta var inte planerat att hon skulle åka hon sa det 2 dagar innan hon skulle gå, väldigt oplanerat. Min lille bror berättar att han skulle göra allt för att flytta hos mig, igår så gick vi ut och gjorde massa saker som tvätta bilen ta en promenad, vara med mig och min fru när vi var på jobbet och åt ute och handla. När vi hade kommit hem så sa han att han aldrig har gjort så mycket i sitt liv och att jag känner sig så glad och lättsam, för att där hemma hos sin mamma så har han mycket ensamtid med sig själv för att hans mamma inte är i närheten. Jag känner att min lillebror är i en farlig situation där han både skadar sig själv genom att vara hemma om dagarna och inte gör något aktivitet osv. Han säger ´´Jag känner att ingen bryr sig om mig för att både min mamma och min pappa lämnar mig ensam i flera dagar`Snälla hjälp han är 13

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vårdnadsfrågor och adoption regleras i föräldrabalken

En väg för dig att gå i strävan efter att bli vårdnadshavare för din bror är genom adoption. Adoption av barn under 18 år kräver dock vanligtvis båda de biologiska föräldrarnas samtycker (4 kap. 5a § föräldrabalken). Ett samtycke från de biologiska föräldrarna krävs dock inte om dessa lider av en allvarlig psykisk störning, är utan del i vårdnaden eller befinner sig på okänd ort (4 kap. 5a § föräldrabalken).

Vidare krävs det för att en adoption ska kunna genomföras, att den som adopterar barnet är över 25 år gammal. I vissa fall får dock adoption ske trots att den som adopterar är under 25 år. För att detta ska vara möjligt krävs det dock för eran del, att synnerliga skäl föreligger. (4 kap. 1 § föräldrabalken). Synnerliga skäl kan exempelvis anses föreligga vid adoption av närstående vid avliden släktings död.

Vid avgörande om en adoption får ske eller inte, måste även barnet samtycka till adoptionen om barnet är över 12 år (4 kap 5§ föräldrabalken). Vidare ska domstolen även pröva syftet och lämpligheten med adoptionen. Domstolen ska i sin bedömning pröva om adoptionen är till fördel för barnet samt om sökanden (i detta fall du) har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller om det annars finns särskild anledning till att låta en adoption ske (4 kap. 6 § föräldrabalken).
Avgörande vid bedömningen är "barnets bästa".

Om adoption inte är möjlig väg att gå finns även andra alternativ. Om missbruk eller försummelse sker eller föräldrarna i övrigt brister i omsorgen på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, kan rätten besluta om att vårdnaden ska flyttas över till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare (6 kap. 7 § 2 st. föräldrabalken). Den särskilt förordnade vårdnadshavaren ska vara någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran (6 kap. 10a § föräldrabalken). Socialnämnden ska vid placering främst överväga om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående (6 kap. 5 § socialtjänstlagen). Eftersom du är myndig finns det inga formella hinder för dig att bli särskilt förordnad vårdnadshavare (6 kap. 10a § föräldrabalken).

Sammanfattningsvis

Det finns två vägar för dig att gå för att bli vårdnadshavare för din bror. Antingen genom adoption eller genom att vårdnaden helt enkelt förflyttas till dig. För att adoption ska ske krävs dock att de biologiska föräldrarna samtycker. Eftersom du är under 25 krävs det även att domstolen anser att synnerliga skäl föreligger för att en adoption ska få äga rum. Därmed skulle jag istället rekommendera dig att du gör en anmälan till socialnämnden om att din bror far illa om du anser att så är fallet. Om vårdnaden av honom till följd av brist i omsorgen överflyttas, kan överflyttniningen möjligtvis ske till dig!

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare