FrågaFAMILJERÄTTFaderskap03/03/2022

Är det möjligt att "avsäga" sig sina föräldrar?

Jag är en vuxen man på 51 år och har fått utstå fysiskt våld ifrån mina föräldrar finns det någon möjlighet att avsäga dessa båda som föräldrar till mig innan nåt allvarligt sker? Jag vill helst flytta ur situationen och på så vis ta mig ur denna giftiga (gryta) med båda föräldrarna inblandade.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du undrar ifall det är möjligt för dig att "avsäga" dig dina föräldrar. Den rättsliga regleringen om barn och föräldrar som aktualiseras finns i Föräldrabalken (FB) och Ärvdabalken (ÄB).

Föräldrar har rättigheter och skyldigheter och ett barn kan inte göras arvslös
Att vara förälder till ett barn innebär många juridiska skyldigheter och rättigheter, och många av dessa faller bort när barnet fyller 18 år och blir myndigt. Bland annat är en förälder inte längre vårdnadshavare för barnet och barnet kan själv fatta beslut och vidta åtgärder som rör en själv, FB 7 kap 1 §. Föräldrar och barn ärver också varandra enligt ÄB 2 kap och en bröstarvinge (barn, barnbarn osv) har alltid rätt till sin laglott, som utgörs av hälften av kvarlåtenskapen när en förälder dör, enligt ÄB 7 kap 1 §. Ett barn kan alltså inte göras arvslös.

Det går inte enligt svensk rätt, varken för ett barn eller en förälder, att "avsäga" föräldraskapet. Även efter att ett barn fyllt 18 år kvarstår vissa rättsliga skyldigheter och rättigheter som följer med föräldraskapet.

Möjligt att adopteras för att få juridiska band med förälder att upphöra
Däremot finns det möjlighet att upphöra de juridiska banen när ett barn adopteras till någon annan. En adoption för dig skulle kallas vuxenadoption. En person över 18 år får adopteras om det finns särskild anledning med hänsyn till det personliga förhållandet mellan den som vill adoptera och den som ska adopteras samt att adoptionen i övrigt är lämplig, enligt FB 4 kap 4 §. Vid bedömningen av om det finns särskild anledning beaktas om sökanden har uppfostrat den som ska adopteras eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder.

Så, när en person adopteras upphör alltså de rättsliga banden med den tidigare föräldern att gälla och den adopterade blir rent rättsligt barn till den som adopterat, enligt FB 4 kap 21 §.

Bedömning i din situation
Det går inte att "skilja sig" från sina förälder och du kan alltså inte avsäga dig dina föräldrar. Enda sättet att få bort alla juridiska kopplingar till dina föräldrar är om du skulle bli adopterad av någon annan, utifrån de nämnda förutsättningarna ovan.

Om du har funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare