Är det möjligt att ändra på sitt högskolebetyg?

Hej! Jag studerar vid en högskola och min fråga är om det är möjligt att ändra något i slutbetyget på. kursen efter att det är satt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i högskoleförordningen (1993:100)

Ett betyg kan inte överklagas (12 kap. 2 § högskoleförordningen). Det kan dock ändras genom rättelse eller omprövning. Rättelse av beslut handlar om att examinatorn kan korrigera ett betyg om det är uppenbart felaktigt på grund av till exempel skrivfel, räknefel eller liknande. Det handlar alltså inte om att examinatorn har bedömt felaktigt (6 kap. 23 § högskoleförordningen).

Om du däremot är missnöjd med ditt betyg kan du begära omprövning av beslut om betyg. Då kan examinatorn ändra på betyget under förutsättning att examinatorn finner att beslutet om betyg är uppenbart oriktigt, om det kan ske snabbt och om det betyder att betyget inte sänks (6 kap. 24 § högskoleförordningen).

Avslutningsvis kan du begära omprövning om du är missnöjd med ditt betyg. Du kan dock behöva underlag till varför du anser att betyget bör omprövas.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att höra av dig om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare